Blog

Termékenységünknek is jót tesz a szezonális zöldség és gyümölcs

Termékenységünknek is jót tesz a szezonális zöldség és gyümölcs

Az egészséges életmód egyik alappillére, hogy megfelelő mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk. De, ha már beépítettük az étrendünkbe, miért nem mindegy, hogy mikor mit eszünk? A kérdésre a szezonalitásban rejlő titok adja meg a választ. Földesi Eszti a LilyMed dietetikusa segít eligazodni a témában.

A bevásárlóközpontok tömött polcai előtt álldogálva könnyen ringathatjuk magunkat abba az illúzióba, hogy ha kedvünk szerint válogatunk a bármikor rendelkezésre álló színes-szagos zöldségek és gyümölcsök közül, máris minden tőlünk telhetőt megtettünk az egészségünkért. Már gyerekként megtanultuk, hogy a zöldség és a gyümölcs egészséges. Felnőttként pedig talán azt is, hogy ha összesen legalább napi fél kilónyi mennyiséget fogyasztanunk, akkor már jó úton haladunk. Arról azonban talán kevesebb szó esik, hogy mikor mi az egészségesebb. Érdemes-e nyáron banánnal vagy naranccsal, télen pedig előre csomagolt eperrel megtömni a kosarat, vagy jobban tesszük, ha a szezonális kínálathoz ragaszkodunk? Földesi Eszti a LilyMed dietetikusa az utóbbira szavaz.

Szezonálisat a kosárba!

– Az az eper a legegészségesebb, amelyik a legkevesebbet utazott a talajtól a tányérig. A télen kapható epret ide kell szállítani és ahhoz, hogy a gyümölcs a legszebb, legideálisabb állapotában jusson el fogyasztóig, a több ezer kilométeres út miatt idejekorán, éretlen állapotban szedik le, majd vegyi anyagokkal kezelik, amelyek nem tesznek jót sem az általános egészségi állapotunknak, sem a termékenységnek. Ahogy előbbit, úgy utóbbit is a lehető legtisztább, vegyszermentes élelmiszerrel tudjuk leginkább támogatni – magyarázza és hozzáteszi, a szezonalitás lényege éppen az, hogy az adott gyümölcs és zöldség akkor tartalmazza a legtöbb, a szervezet számára hasznos ásványi anyagot, rostot és vitamint, amikor frissen érkezik az asztalunkra.

Nyáron tehát ne mandarint, narancsot, banánt együnk, hanem szezonális spárgát, répát, paradicsomot, paprikát! Déli gyümölcsöket inkább télen fogyasszunk, ekkor azonban mondjunk le a paradicsomról, és színesítsük táplálkozásunkat például savanyított termékekkel.

– A savanyított zöldségek bélflórát támogató probiotikumokat tartalmaznak. A belek „jólléte” roppant fontos az egészség fenntartásához, ugyanis az immunrendszer állapota nagyban függ a bélflóra egészségétől – mutat rá a szakember és kiemeli, érdemes kicsit előre is gondolkodni, hiszen rengeteg gyümölcs érik nyáron, ami fagyasztóban tárolva télen is felhasználható.

Kis lépésekben hatékony az életmódváltás

Földesi Eszti felhívja rá a figyelmet, hogy az összesen napi fél kilogramm zöldség-, és gyümölcsfogyasztás is segít fenntartani az egészséges bélflórát, de itthon sajnos ennél jóval kevesebbet eszünk. Azt mondja, tudja, hogy nem olyan könnyű felülírni a már megszokott rutint, de arra bíztat, hogy egészségünk – és, ha gyermekvállalás előtt állunk, akkor termékenységünk – érdekében is próbálkozzunk vele.

– Ahhoz, hogy az életmódváltás tartós legyen, kis lépésekben, fokozatosan kell haladnunk, hiszen a drasztikus, egyik napról a másikra bevezetett kényszerváltozások lelki teherként telepednek az emberre. Ha apró módosításokkal kezdünk, fokozatosan jutunk el odáig, hogy valódi életmódváltásról beszélhessünk, akkor fenntarthatóbb lesz a siker – mondja.

Életmód és termékenység

A napi ötszöri, kisebb adagokra elosztott étkezés, a heti 3-4 alkalommal történő, rendszeres és minimum 30 perces mozgás hatékonyan támogatja az egészségünket. Földesi Eszti azt javasolja részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű termékeket, és csökkentsük a cukorbevitelt, színesítsük az étkezésünket különféle zöldségekkel és gyümölcsökkel, teljes értékű fehérjeforrásokkal.

– Gyermekvállalás előtt érdemes 3-6 hónap felkészülési időt adni a szervezetnek. Ilyenkor az elsődleges cél a vitamindús táplálkozás és az ideális testsúly elérése legyen, mind túlsúlyos-, mind alultáplált hölgyek esetén, hiszen a megfelelő hormonális működéshez – beleértve a pajzsmirigyműködést, cukorháztartást és menstruációs ciklust – ez is hozzátartozik – mondja a dietetikus és hozzáteszi, a várandósságra készülve érdemes laborvizsgálatot végeztetni és, ha szükség van rá, szakember által összeállított étrendet követni, hiszen vannak bizonyos – akár a fogantatást is nehezítő – betegségek, amelyek mellett szigorú diétára lehet szükség. Emellett nem szabad elfeledkezni róla, hogy a családalapítás két ember közös döntése, az egészségtelen életmód pedig a férfi termékenységet is befolyásolja. Legyen tehát az életmódváltás is közös cél, hiszen együtt mindig könnyebb valódi változást elérni.

Fotók: Freepik. 

Időpontot foglalok