Blog

Inzulinrezisztencia (IR) hatása a teherbeesésre

Inzulinrezisztencia (IR) hatása a teherbeesésre

Miért olyan nehéz inzulinrezisztenciával teherbe esni? De ha teherbe is esünk, sokszor fájdalmas elvesztéssel kell számolnunk. Először is érdemes tisztába tennünk, hogy mi is az az inzulinrezisztencia. Mivel is állunk szembe. Sokszor vannak látható jelei, tünetei, mint például elhízás, ciszták a petefészekben, kézremegés, rendszertelen menstruáció, de előfordulhat, hogy semmilyen tünete sincsen.

Mi is az az inzulinrezisztencia (IR)?

Az inzulinrezisztencia egy szénhidrát anyagcsere-betegség, amely, ha nincsen megfelelően kezelve könnyen cukorbetegségbe (diabéteszbe) fordulhat át. A gyermekért küzdő nőknél az egyik legfőbb gátló tényező, amely a kudarcok mögött meghúzódhat/fennállhat. Így érdemes már az elején ezt kiszűrni. Inzulinrezisztencia esetében a hasnyálmirigy a szükségesnél több inzulint termel, mivel egyes sejtek érzéketlenné válnak az inzulinra, így az inzulin nem tud beépülni, az inzulinérzékeny szövetek a kelleténél jóval kevesebb glükózt tudnak csak felvenni, így a hasnyálmirigy egy hiányállapotot érzékel és ez arra készteti őt, hogy még több inzulint termeljen, majd idővel a hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjei teljesen kimerülnek. A petefészek is egy inzulinérzékeny szövet, amely a többlet inzulinra érzékenyen reagál, a működését megzavarhatja és meddőséget, valamint a megtapadási problémák miatt többszöri vetélést okozhat.

Hogyan történik az Inzulinrezisztencia (IR) kezelése?

A legfontosabb az inzulinrezisztencia (IR) estében, hogy ne a tüneteket kezeljük, hanem az alapproblémát keressük meg, ha azt hozzuk helyre így a tünetek is meg fognak szűnni. Az első lépés egy minél gyorsabb életmódváltás, melyben odafigyelünk a megfelelő szénhidrátbevitelre. Fontos a gyakori kis étkezések, a rendszeresség bevezetése a mindennapjainkba, ezzel normalizálva a vércukorszintünket, elkerülve a nagy kilengéseket. Ennek kiegészítéseként lényeges a heti 2-3 intenzívebb mozgás bevezetése (futás, aerobik, intenzív joga, bicikli), vagy a napi fél óra, például (aktívabb séta a buszmegállóig, lift helyett a lépcső választása, egy buszmegállóval hamarabb leszállni a buszról és sétálva megtenni). Minden apró lépés számít.

Segíti az embert, ha előre megtervezi a következő heti menüt, aszerint vásárol be. Így elkerülhető a fölösleges ételek, rosszabb minőségű alapanyagok, félkész-kész termékek bevásárlása. Ezáltal tudatos vásárlást alkalmazunk, előző este előre elkészítjük, becsomagoljuk a másnapi étkezéseinket. Viszünk magunkkal a kisétkezésekhez tartozó gyümölcsöt, olajos magvakat, joghurtot, korpovit kekszet. A tudatos tervezés, készülés elhárítja a farkaséhség megjelenését, és az emiatt kapkodóvá váló ételválasztást, ami sokkal inkább magában hordozza a rosszabb minőségű, sok cukrot tartalmazó, silányabb ételek választását.

Fontos szem előtt tartani az inzulinrezisztencia (IR) kezelése során a rostdúsabb táplálkozást, sok zöldség, gyümölcs, jó minőségű szénhidrát és köret fogyasztását (alternatív gabonafélék: bulgur, kuszkusz, hajdina, köles, zabpehely, magvas kenyér, korpás zsemle) a telítetlen zsírsavakban (w3, halak, olajos magvak, lenmag, magolajok) gazdagabb étkezéseket. Az életmódváltás mindig hosszabb távú dolog vonzata, nem egy hirtelen ötlet vezérelte diéta, aminek megvan a jojo effektus rosszbéli hatása. Általában ez egy jól megtervezett, tudatos, akarattal teli állapotot jelent, egy szem elé kitűzött célt, mely segít a nehezebb napokok átevickélni, és biztosan meghozza áldásos gyümölcsét. A gyermekáldás hamar beköszönt az ilyen családokhoz.

Fordulj hozzánk bizalommal nőgyógyászati szűrővizsgálat, bármilyen nőgyógyászati probléma, meddőség vagy terhesgondozás esetén is!

Ambruska Klaudia dietetikus
+36 70 775 2279
info@lilymed.hu
1095 Budapest, Tinódi utca 1-3/C lépcsőház, földszint 4. Kaputelefon: 119 

Időpontot foglalok